Μοτοσυκλέτα και Γεωμετρία...
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   

Η γεωμετρία της μοτοσικλέτας 

 

 

Μεταξόνιο / Γωνία κάστερ / Ίχνος ή τρέϊλερ 

 

 

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 

 

 

Μεταξόνιο είναι η απόσταση ανάμεσα στους άξονες των τροχών. 

 

 

 

Όσο μεγαλύτερο είναι το μεταξόνιο, τόσο πιο σταθερή και «ευθύβολη» είναι η μοτοσικλέτα στις ευθείες αλλά η ευστάθεια αυτή δίνει αργή αίσθηση όταν η μοτοσικλέτα προσπαθεί να στρίψει. 

Με λίγα λόγια... μεγάλο μεταξόνιο = αργή γεωμετρία 

 

 

ΓΩΝΙΑ ΚΑΣΤΕΡ 

 

Είναι η γωνία που σχηματίζεται από την παράλληλη με τα καλαμιά ευθεία και την κατακόρυφο που διαπερνά το σημείο εκείνο που τέμνονται με τον σκελετό της μοτοσικλέτας, δηλαδή το λαιμό. 

Αναλόγως της χρήσης της οποίας πρόκειται να χρησιμοποιηθεί η μοτο επιλέγεται και η γωνιά αυτή. 

Σε εφαρμογές που η ευστάθεια είναι το ζητούμενο, όπως για παράδειγμα τα τσοπερ, η γωνιά αυτή είναι από μεγάλη έως και τεράστια. 

 

 

 

Σε εφαρμογές όμως που η ευελιξία είναι ζωτικής σημασίας και θέλουμε το δικυκλο να αλλάζει πορεία ταχύτατα αλλά και να προσφέρει μεγάλες ποσότητες ισορροπίας σε πολύ μικρές ταχύτητες, όπως για παράδειγμα στις μοτοσικλέτες trial, η γωνιά καστερ είναι ιδιαίτερα μικρή. 

 

 

 

Με λίγα λόγια μικρή καστερ = γρήγορη γεωμετρία. 

 

 

ΙΧΝΟΣ ή ΤΡΕΙΛΕΡ 

 

Ίχνος είναι η οριζόντια απόσταση από το σημείο που η κατακόρυφη με το δρόμο ευθεία και η οποία διαπερνά τον άξονα του τροχού τέμνεται με το οδόστρωμα μέχρι το σημείο που η ευθεία που διαπερνά τα καλάμια τέμνεται με τη σειρά της στο οδόστρωμα. 

 

Σας μπέρδεψα;; 

 

Είναι απλό. Δείτε στις παραπάνω φωτογραφίες. 

 

Ο παράγοντας ΝΥΧΙ. 

Σε κάποιες μοτοσικλέτες ο άξονας του τροχού δεν είναι τοποθετημένος πάνω στην ευθεία που διαπερνά τα καλάμια, αλλά μεταφέρεται (από κατασκευής και μόνιμα) εμπρός η πίσω από αυτήν την ευθεία. 

Αν το λεγόμενο «νύχι» είναι εμπρός από την ευθεία των καλαμιών τότε το ίχνος είναι μεγαλύτερο από ο,τι θα ήταν αν ο άξονας ήταν πάνω στην ευθεία των καλαμιών. Αν είναι πίσω, το ίχνος μικραίνει. 

Μεγάλο ίχνος δίνει ευστάθεια και αργή γεωμετρία. Το νύχι όμως υπάρχει για έναν ακόμη λόγο. 

Μοτοσικλέτα που είναι εφοδιασμένη με νύχι εμπρός από την ευθεία των καλαμιών έχει την δυνατότητα να υπερπηδά ευκολότερα εμπόδια που βρίσκονται στο οδόστρωμα. Γι’ αυτό το λόγο και χρησιμοποιούνται σε μοτοσικλέτες που η οδήγηση τους θα γίνεται κυρίως σε ανώμαλο οδόστρωμα ( βλ. μοτοκρος-τραϊαλ-εντουρο). 

 

Μη ρωτήσετε γιατί με το νύχι υπερπηδάει ευκολότερα τις ανωμαλίες στο δρόμο. 

Αν προσπαθήσω να το εξηγήσω, θα χάσουμε τη μπάλα. 

 

Κάποια σκούτερ είναι εφοδιασμένα με ανάποδο νύχι ,δηλαδή πίσω από την προαναφερθείσα ευθεία. 

Έτσι μικραίνει το ίχνος και γίνονται πιο ευέλικτα(που είναι και το κυριότερο προτέρημά τους)...

 

... αλλά από την άλλη πλευρά, με ανάποδο νύχι πάει «περίπατο» η ικανότητα να υπερπηδήσουν με ασφάλεια οποιοδήποτε εμπόδιο (ο κυριότερος λόγος που με την παραμικρή ανωμαλία στο οδόστρωμα χάνονται τιμόνια, ισορροπίες, προσφύσεις, κτλ. κτλ. κτλ. κτλ.) και πεφτουμε. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Post by: Kle